
zaterdag, maart 20, 2004
A photographer says she was hurt when Courtney Love dove off a stage, less than a day after the rocker was arrested for allegedly throwing a microphone stand at an earlier performance that injured a fan.
Freelance photographer Dara Kushner says she was injured when Love bodysurfed through the crowd during her performance at a Manhattan music venue late Thursday night. Kushner was treated for a bruised and swollen neck at Beth Israel Medical Center and released.
Bron: AP.
Freelance photographer Dara Kushner says she was injured when Love bodysurfed through the crowd during her performance at a Manhattan music venue late Thursday night. Kushner was treated for a bruised and swollen neck at Beth Israel Medical Center and released.
Bron: AP.
De documentaire-film War feels like war die onlangs te zien was bij de VPRO, wordt zondagavond ook door BBC Four vertoond, om middernacht Nederlandse tijd.
Fotojournaliste Stephanie Sinclair in War feels like war.

Fotojournaliste Stephanie Sinclair in War feels like war.
vrijdag, maart 19, 2004
Het is de afgelopen tijd hollen en vliegen geweest en er komt weer een hele drukke periode aan. Volgende week ga ik naar Bahrein voor de Formule l. Daarna naar het European Forum in Warschau en van daaruit door naar Litouwen voor een EU-project. Dan is het alweer tijd voor de UEFA-Cupfinale in Gothenburg, twee koninklijke trouwerijen in Kopenhagen en Madrid. In juni het EK voetbal in Portugal, gevolgd door de Olympische Spelen. Dan zitten we alweer in september.
Een vrij weekend komt niet vaak voor. Ook thuis check ik elk uur of er wat is gebeurd. Ik ben altijd bezig, dat is de aard van het beestje. Als er zondags iets groots gebeurt, dan ga ik gewoon aan het werk. Doordeweeks rust ik uit. Als ik in Nederland ben, kan ik doen wat ik wil. Ik ga elke dag wel even naar het kantoor van Reuters om dingen te regelen.
Ik begin elke dag vroeg, maar als er verder niets groots gebeurt werk ik zes a zeven uur. Maar als er nog een voetbalwedstrijd is, ben ik pas om een uur of twee 's nachts thuis. Als ik in het buitenland zit ben ik vaak 24 uur per dag bezig. Ik ben dit jaar wel expres rustig begonnen. Ik heb hoofdzakelijk dingen in Nederland gedaan.
Jerry Lampen, net op tijd terug uit Madrid om de Zilveren Camera op te halen, in de Volkskrant.
Jerry Lampen
Een vrij weekend komt niet vaak voor. Ook thuis check ik elk uur of er wat is gebeurd. Ik ben altijd bezig, dat is de aard van het beestje. Als er zondags iets groots gebeurt, dan ga ik gewoon aan het werk. Doordeweeks rust ik uit. Als ik in Nederland ben, kan ik doen wat ik wil. Ik ga elke dag wel even naar het kantoor van Reuters om dingen te regelen.
Ik begin elke dag vroeg, maar als er verder niets groots gebeurt werk ik zes a zeven uur. Maar als er nog een voetbalwedstrijd is, ben ik pas om een uur of twee 's nachts thuis. Als ik in het buitenland zit ben ik vaak 24 uur per dag bezig. Ik ben dit jaar wel expres rustig begonnen. Ik heb hoofdzakelijk dingen in Nederland gedaan.
Jerry Lampen, net op tijd terug uit Madrid om de Zilveren Camera op te halen, in de Volkskrant.

Jerry Lampen
donderdag, maart 18, 2004
De poging van prins Willem-Alexander en prinses Máxima om hun wintersportvakantie in het Oostenrijkse Lech zo privé mogelijk te laten zijn, lijkt deels al mislukt. Het paar ging woensdag overstag voor vier op goed geluk aangereisde fotografen van de roddelpers.
Het paar had de fotopers uitgenodigd voor een sessie aanstaande maandag. De Rijksvoorlichtingsdienst had in zijn uitnodiging voor dat fotomoment laten weten dat de prins en prinses hoopten dat ze daarbuiten zoveel mogelijk met rust zouden worden gelaten. Op het moment dat de uitnodiging dinsdag de deur uitging waren de paparazzi echter al op weg naar Lech.
Aangekomen in het wintersportgebied vernamen de fotografen van de bijeenkomst op maandag. Ze benaderden het paar en dwongen min of meer een eigen fotosessie met prinses Amalia af. De Prins van Oranje en zijn vrouw stemden uiteindelijk toe, omdat ze vreesden dat ze anders de komende dagen weinig rust meer zouden hebben.
Een fotosessie op vakantie is voor Koningin Beatrix en haar nakomelingen niet erg gebruikelijk, al poseerden Beatrix en Claus ooit wel op vakantie met hun nog jonge kinderen. Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven en hun kinderen werken meestal juist wel mee aan verzoeken van fotografen.
Alexander en Máxima hadden al voor hun vakantie tot de sessie besloten. Het paar wilde de media tegemoet komen in hun belangstelling voor de eerste vakantie met het prinsesje, maar dan in ruil voor relatieve privacy. Drie fotobureaus hadden toegezegd aan het plan van het prinselijk paar mee te werken.
Het paar had de fotopers uitgenodigd voor een sessie aanstaande maandag. De Rijksvoorlichtingsdienst had in zijn uitnodiging voor dat fotomoment laten weten dat de prins en prinses hoopten dat ze daarbuiten zoveel mogelijk met rust zouden worden gelaten. Op het moment dat de uitnodiging dinsdag de deur uitging waren de paparazzi echter al op weg naar Lech.
Aangekomen in het wintersportgebied vernamen de fotografen van de bijeenkomst op maandag. Ze benaderden het paar en dwongen min of meer een eigen fotosessie met prinses Amalia af. De Prins van Oranje en zijn vrouw stemden uiteindelijk toe, omdat ze vreesden dat ze anders de komende dagen weinig rust meer zouden hebben.
Een fotosessie op vakantie is voor Koningin Beatrix en haar nakomelingen niet erg gebruikelijk, al poseerden Beatrix en Claus ooit wel op vakantie met hun nog jonge kinderen. Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven en hun kinderen werken meestal juist wel mee aan verzoeken van fotografen.
Alexander en Máxima hadden al voor hun vakantie tot de sessie besloten. Het paar wilde de media tegemoet komen in hun belangstelling voor de eerste vakantie met het prinsesje, maar dan in ruil voor relatieve privacy. Drie fotobureaus hadden toegezegd aan het plan van het prinselijk paar mee te werken.
Kodak today announced the all new DSC Pro SLR/c, a Canon mount version of the SLR/n which utilizes a new body apparently made by Sigma. This announcement now brings Kodak back full circle to the 'good old' Kodak DCS days when they would have both a Nikon and Canon mount of each camera. Other than the obvious differences between a Nikon and Canon body there are also a few other subtle differences, the SLR/c is slightly smaller, has a 1/180 sec flash sync speed, a new AF system and a smaller LCD monitor. The SLR/c becomes the highest resolution Canon mount digital SLR, with a full 35 mm sensor.
Bron: Dpreview.
Bron: Dpreview.
A South Korean photojournalist jailed for documenting the plight of North Korean refugees travelling through China after fleeing famine and oppression is to be released, diplomats say. "I can confirm this, Seok Jae-Hyun will be released tomorrow and he will return to South Korea on a Korean Air flight tomorrow afternoon," a spokesman from the South Korean embassy in Beijing told AFP.
Seok, who has worked for the New York Times, was arrested on January 18 last year while covering an attempted operation to evacuate North Korean refugees from China to South Korea and Japan. The photographer was sentenced on May 22, 2003 to two years in prison for "trafficking in persons."
China has signed an agreement with North Korea that obliges it to send any illegal immigrants back to the Stalinist state and has refused to recognize that the immigrants are either economic or political refugees seeking to survive outside their homeland.
"Press freedom groups Reporters Without Borders and Resolution 217 welcome news of the imminent release of South Korean photographer Seok Jae-Hyun with great joy," the two groups said in a joint statement.
Bron: AFP.
Seok, who has worked for the New York Times, was arrested on January 18 last year while covering an attempted operation to evacuate North Korean refugees from China to South Korea and Japan. The photographer was sentenced on May 22, 2003 to two years in prison for "trafficking in persons."
China has signed an agreement with North Korea that obliges it to send any illegal immigrants back to the Stalinist state and has refused to recognize that the immigrants are either economic or political refugees seeking to survive outside their homeland.
"Press freedom groups Reporters Without Borders and Resolution 217 welcome news of the imminent release of South Korean photographer Seok Jae-Hyun with great joy," the two groups said in a joint statement.
Bron: AFP.
Zeven weken geleden zag fotograaf Hannes Wallrafen (1951) ineens wat wazig. Inmiddels is hij vrijwel blind als gevolg van een zeldzame erfelijke aandoening van de oogzenuw. Zijn laatste foto maakte hij vorige week. Een paar dagen geleden lichtte hij zijn vrienden en relaties in: ,,Dit is in het kort het verhaal van een fotograaf die altijd van het kijken en het zien heeft gehouden en die op een dag anders wakker werd. Een beetje Kafkaïaans.''
Lees verder in Trouw.
Lees verder in Trouw.
woensdag, maart 17, 2004
Het Internationaal Fotofestival van Knokke-Heist combineert en confronteert internationale vrijetijdsfotografie met het werk van professionele fotografen. Gastfotografen zijn de Parijse fotograaf Christophe Mourthé, de Belgische Priscilla Bistoen en de Duitse Konrad Goetz en natuurfotograaf Britta Jaschinski.
De Internationale fotowedstrijd met 3.441 inzendingen van 570 fotografen uit 42 landen werd gewonnen door Julie Goetgebuer uit Knokke-Heist. Tevens gaat de World Press Photo 2004 van 1 tot 31 mei door in het Cultuurcentrum Scharpoord Knokke met de beste persfoto’s van 2004 in exclusiviteit voor België.
Internationaal Fotofestival van Knokke-Heist van 4 april tot 31 mei 2004, dagelijks van 10u tot 19u.
De Internationale fotowedstrijd met 3.441 inzendingen van 570 fotografen uit 42 landen werd gewonnen door Julie Goetgebuer uit Knokke-Heist. Tevens gaat de World Press Photo 2004 van 1 tot 31 mei door in het Cultuurcentrum Scharpoord Knokke met de beste persfoto’s van 2004 in exclusiviteit voor België.
Internationaal Fotofestival van Knokke-Heist van 4 april tot 31 mei 2004, dagelijks van 10u tot 19u.
In de semi-openbare beurstraverse in Rotterdam, "de koopgoot", heerst een fotoverbod en een particulier bewakingsbedrijf verwijdert 'illegale filmers'. De gemeente en de ondernemersvereniging vinden dat normaal. Het gebied is populair bij journalisten die winkelend publiek willen filmen, de weg werd telkens geblokkeerd door camerateams.
"Op openbaar terrein is een fotografeerverbod juridisch niet houdbaar'', zegt mr.dr. Rolph Pagano. "Wij hebben in Nederland persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Je mag dus overal je mening geven, luisteren, filmen en fotograferen, ténzij.''
Lees meer in het Nederlands Dagblad.
"Op openbaar terrein is een fotografeerverbod juridisch niet houdbaar'', zegt mr.dr. Rolph Pagano. "Wij hebben in Nederland persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Je mag dus overal je mening geven, luisteren, filmen en fotograferen, ténzij.''
Lees meer in het Nederlands Dagblad.
dinsdag, maart 16, 2004
Nederlandse moslima's mogen met hoofddoek op de foto in hun paspoort. Zij moeten dan wel aantonen dat dit om godsdienstige redenen is. Dat heeft minister De Graaf dinsdag geschreven in antwoord op Tweede-Kamervragen van de PvdA'ers Dijsselbloem en Van Heemst.
Die hadden begrepen dat Nederlandse moslims met hoofddoek op de paspoortfoto mogen, ondanks de eis dat beide oren zichtbaar moeten zijn op de foto. Die eis bestaat volgens De Graaf niet. Wel moeten beide ogen te zien zijn. In principe moeten Nederlanders blootshoofds op de paspoortfoto, tenzij er sprake is van een bijzondere reden.
Bron: AT5.
Die hadden begrepen dat Nederlandse moslims met hoofddoek op de paspoortfoto mogen, ondanks de eis dat beide oren zichtbaar moeten zijn op de foto. Die eis bestaat volgens De Graaf niet. Wel moeten beide ogen te zien zijn. In principe moeten Nederlanders blootshoofds op de paspoortfoto, tenzij er sprake is van een bijzondere reden.
Bron: AT5.
Twee tv-tips:
Vanavond om 23.45 zendt de VPRO de documentaire War feels like war uit, over de door de legerleiding strak geregisseerde oorlogsjournalistiek in de aanloop naar de tweede Golfoorlog.
More than three thousand journalists gathered in Kuwait City in the build-up to the second Gulf War. Only a limited number of them were permitted to accompany the American and British army units to Iraq, to ‘report’ on the war first hand. While some frustrated stay-behinds tried to reach Baghdad on their own, the selected embedded journalists were not always happy, either. Stringently controlled by the army, they were not free to do their work in journalistically objective ways. In WAR FEELS LIKE WAR, Esteban Uyarra travelled across Kuwait and Iraq in the tracks of several independent journalists. Like the experienced Pole Jacek, who has to work with a minimal budget and takes huge risks. And the young photographer Stephanie Sinclair, who goes through her first, unforgettable war experiences in Iraq. The film is a raw and poignant depiction of war and the thankless, dangerous work of journalists. The title is derived from a statement by American writer P.J. O’Rourke. For those at the home front, a war may seem thrilling and exciting; for those in the thick of fire and in the field, it does not have many elevating elements. War always feels like war: painful, chaotic and horrible.
Morgen (woensdag 17 maart) om 23.00 op Discovery Channel het eerste deel van de driedelige serie Reporters at war: Dying to tell a story. Journalisten over het toenemende belang van oorlogsverslaggeving en de 24-uurs informatievoorziening. O.a. met James Nachtwey.
Nog nooit in de geschiedenis werd een oorlog zo uitgebreid op tv uitgezonden en geanalyseerd als de recente oorlog in Irak. Nooit eerder was er zo'n uitvoerige verslaggeving, met een recordaantal van 4500 journalisten in het oorlogsgebied. Reporters at War, een nieuwe driedelige serie geregisseerd door filmmaker en Oscar-winnaar Jon Blair, vertelt de nog niet eerder naar buiten gekomen verhalen achter de meest indringende verslagen en opnames van verwoestende conflicten van de afgelopen eeuw. Een groot aantal gerenommeerde internationale verslaggevers herleeft hun vaak aangrijpende ervaringen in oorlogsgebied. Ondertussen geven nieuwsredacteuren een menselijk gezicht aan de motivatie die erachter ligt en ze vertellen waarom en hoe van deze verhalen verslag werd gedaan. Reporters at War legt nieuwsberichten van de oorlog in Irak naast die van eerdere conflicten om vast te stellen hoe de strijd tussen de krijgsmacht en de media zich door de jaren heen heeft ontwikkeld.
Vanavond om 23.45 zendt de VPRO de documentaire War feels like war uit, over de door de legerleiding strak geregisseerde oorlogsjournalistiek in de aanloop naar de tweede Golfoorlog.
More than three thousand journalists gathered in Kuwait City in the build-up to the second Gulf War. Only a limited number of them were permitted to accompany the American and British army units to Iraq, to ‘report’ on the war first hand. While some frustrated stay-behinds tried to reach Baghdad on their own, the selected embedded journalists were not always happy, either. Stringently controlled by the army, they were not free to do their work in journalistically objective ways. In WAR FEELS LIKE WAR, Esteban Uyarra travelled across Kuwait and Iraq in the tracks of several independent journalists. Like the experienced Pole Jacek, who has to work with a minimal budget and takes huge risks. And the young photographer Stephanie Sinclair, who goes through her first, unforgettable war experiences in Iraq. The film is a raw and poignant depiction of war and the thankless, dangerous work of journalists. The title is derived from a statement by American writer P.J. O’Rourke. For those at the home front, a war may seem thrilling and exciting; for those in the thick of fire and in the field, it does not have many elevating elements. War always feels like war: painful, chaotic and horrible.

Morgen (woensdag 17 maart) om 23.00 op Discovery Channel het eerste deel van de driedelige serie Reporters at war: Dying to tell a story. Journalisten over het toenemende belang van oorlogsverslaggeving en de 24-uurs informatievoorziening. O.a. met James Nachtwey.
Nog nooit in de geschiedenis werd een oorlog zo uitgebreid op tv uitgezonden en geanalyseerd als de recente oorlog in Irak. Nooit eerder was er zo'n uitvoerige verslaggeving, met een recordaantal van 4500 journalisten in het oorlogsgebied. Reporters at War, een nieuwe driedelige serie geregisseerd door filmmaker en Oscar-winnaar Jon Blair, vertelt de nog niet eerder naar buiten gekomen verhalen achter de meest indringende verslagen en opnames van verwoestende conflicten van de afgelopen eeuw. Een groot aantal gerenommeerde internationale verslaggevers herleeft hun vaak aangrijpende ervaringen in oorlogsgebied. Ondertussen geven nieuwsredacteuren een menselijk gezicht aan de motivatie die erachter ligt en ze vertellen waarom en hoe van deze verhalen verslag werd gedaan. Reporters at War legt nieuwsberichten van de oorlog in Irak naast die van eerdere conflicten om vast te stellen hoe de strijd tussen de krijgsmacht en de media zich door de jaren heen heeft ontwikkeld.
Ramkrakers hebben het steeds vaker voorzien op fotozaken. Daarna volgen kledingzaken en computerwinkels. Door de plaatsing van rampaaltjes voor de deur van de juwelier verleggen de ramkrakers hun werkterrein. Dat blijkt uit gegevens van verzekeraar Interpolis. De verzekeraar bestudeerde honderd zaken, die alleen al voor een schadepost van 2,5 miljoen euro zorgden.
Ook audio- en videowinkels, parfumerieën en juweliers zijn gewild bij ramkrakers. Jaarlijks hebben ongeveer zevenhonderd tot achthonderd van dergelijke inbraken plaats. Criminelen rijden met een auto een pui aan stukken en grissen dan goederen uit een winkel. Interpolis schat de schade daarvan op 20 miljoen euro. Eén op de drie ramkraken had vorig jaar bij een fotozaak plaats. De buit bestond vooral uit digitale camera's en mobiele telefoons.
Bron: ANP.
Ook audio- en videowinkels, parfumerieën en juweliers zijn gewild bij ramkrakers. Jaarlijks hebben ongeveer zevenhonderd tot achthonderd van dergelijke inbraken plaats. Criminelen rijden met een auto een pui aan stukken en grissen dan goederen uit een winkel. Interpolis schat de schade daarvan op 20 miljoen euro. Eén op de drie ramkraken had vorig jaar bij een fotozaak plaats. De buit bestond vooral uit digitale camera's en mobiele telefoons.
Bron: ANP.
Na opnieuw een discussie over beeldmanipulatie naar aanleiding van foto's van de aanslag in Spanje (zie artikel hieronder) oordeelt de sectie fotojournalisten van de NVJ, de NVF, dat een mondige lezer recht heeft op een volwassen journalistiek. Voorzitter Hans Kouwenhoven stelt in een betoog dat een fotojournalist registreert, opdat de lezer zich een beeld van de werkelijkheid kan vormen. Een fotograaf kiest een onderwerp, een standpunt, een moment, een bepaalde lens. "We gaan ervan uit dat iedereen dat snapt. Een volwassen fotojournalistiek heeft zowel vanwege de geavanceerde techniek, als vanwege de inhoudelijke ontwikkeling van het vak geen flauwe trucs meer nodig."
Bron: NVF/Villamedia.
Bron: NVF/Villamedia.
Prins Willem-Alexander en prinses Máxima, in het Oostenrijkse Lech op wintersport met hun dochtertje Amalia, hebben fotografen en tv-ploegen uitgenodigd voor een fotosessie volgende week. Dat is voor het Nederlandse Koninklijk Huis niet erg gebruikelijk. Privé is meestal privé bij de Oranjes, al poseerden Beatrix en Claus destijds ook weleens op vakantie met hun toen nog jonge kinderen.
Het paar heeft al voor de vakantie tot de sessie besloten, aldus de RVD dinsdag. Het wil de media aan de ene kant tegemoet komen in hun belangstelling voor hun eerste vakantie met het prinsesje. Het gezin doet echter tegelijk de oproep het buiten die sessie zoveel mogelijk met rust te laten. Er wordt van uitgegaan dat de media zich buiten de fotosessie gedurende de overige dagen van het verblijf van het gezin uiterst terughoudend zullen opstellen.
Bron: ANP.
Het paar heeft al voor de vakantie tot de sessie besloten, aldus de RVD dinsdag. Het wil de media aan de ene kant tegemoet komen in hun belangstelling voor hun eerste vakantie met het prinsesje. Het gezin doet echter tegelijk de oproep het buiten die sessie zoveel mogelijk met rust te laten. Er wordt van uitgegaan dat de media zich buiten de fotosessie gedurende de overige dagen van het verblijf van het gezin uiterst terughoudend zullen opstellen.
Bron: ANP.
Photoshoppen om ‘de inhoud’ van een foto te wijzigen. Het wordt in de journalistiek beschouwd als een doodzonde. Toch nam een aantal kranten het vrijdag, een dag na de terreuraanslagen in Madrid, niet zo nauw met de ongeschreven code.
Behalve Engelse kranten, waaronder de Daily Mail, retoucheerde ook De Stentor -die onder meer verschijnt in Harderwijk, Deventer en Apeldoorn- in al haar edities een foto met daarop oorspronkelijk een losgerukt lichaamsdeel. Te schokkend. ,,Om misselijk van te worden,’’ zegt Stentor-hoofdredacteur Alex Engbers zelfs.
Engbers is dolbij dat zijn lezers gevrijwaard zijn gebleven van de gruwelijkheden die in al hun details wèl waren te zien in de Volkskrant. Die krant wilde bij wijze van uitzondering juist een statement maken, en plaatste dezelfde foto mèt been.
De omstreden foto van Pablo Torres Guerrero.
The Guardian loste het anders op. Het haalde de kleur van het bebloede been weg, waardoor het nauwelijks nog herkenbaar was als menselijk restant. Ook US Today heeft geworsteld met het dilemma, maar maakte weer een andere keus. De beeldredacteur sneed het beeld zodanig af dat het akelige detail was weggevallen. Dat El País-fotograaf Pablo Torres Guerrero, maker van de foto die internationaal werd verspreid door Reuters en AP, er niet gelukkig mee is, laat zich raden. ,,Alle fotojournalisten zijn het er roerend over eens: dit doe je niet,’’ zegt Hans Kouwenhoven, voorzitter van de NVF, de vakbond van fotojournalisten.
,,De wereld is geen paradijs,’’ zegt Kouwenhoven. ,,En het is aan kranten niet gegeven te knoeien met nieuwsfoto’s. Ik vind dit zeer kwalijk. Gelukkig gaan deze kranten uiteindelijk toch voor schut, want uitkomen doet het altijd wel een keer.’’
Van nieuwsfoto’s moet je afblijven, zegt ook Rob Croes, chef beeldredactie van deze krant. ,,Je mag lezers niet bedonderen. Dan zet je de geloofwaardigheid van de krant op het spel. Als een foto te schokkend is, moet je hem maar niet meenemen. Dat hebben wij vorige week ook bij deze bewuste foto besloten. Deze krant heeft wat dat betreft een terughoudend beleid. Croes’ collega Cees van Sliedregt, chef beeld van De Stentor, is het daar overigens wel mee eens. ,,Een foto vertelt de waarheid. En soms is die waarheid keihard. Ik wil me niet verschuilen achter de omstandigheden, maar door onderbezetting en de wisseling van de dag- en avondploeg is de keuze van de foto donderdagavond niet voldoende uitgediscussieerd. Dat gaan we vandaag doen.’’
Wat Stentor-hoofdredacteur Engbers betreft hoeft de discussie niet zo lang te duren. Engbers: ,,Nogmaals, ik ben blij dat we onze lezers de vreselijke details niet hebben getoond, maar we hadden het inderdaad anders moeten oplossen. Dit was dé foto, absoluut, maar hij had met gemak afgesneden kunnen worden. Net als USA Today heeft gedaan. Photoshoppen doen we niet meer. Dat is mij te Russisch. Inderdaad: dit is een principe-uitspraak.’’
Bron: Utrechts Nieuwsblad.
Behalve Engelse kranten, waaronder de Daily Mail, retoucheerde ook De Stentor -die onder meer verschijnt in Harderwijk, Deventer en Apeldoorn- in al haar edities een foto met daarop oorspronkelijk een losgerukt lichaamsdeel. Te schokkend. ,,Om misselijk van te worden,’’ zegt Stentor-hoofdredacteur Alex Engbers zelfs.
Engbers is dolbij dat zijn lezers gevrijwaard zijn gebleven van de gruwelijkheden die in al hun details wèl waren te zien in de Volkskrant. Die krant wilde bij wijze van uitzondering juist een statement maken, en plaatste dezelfde foto mèt been.

De omstreden foto van Pablo Torres Guerrero.
The Guardian loste het anders op. Het haalde de kleur van het bebloede been weg, waardoor het nauwelijks nog herkenbaar was als menselijk restant. Ook US Today heeft geworsteld met het dilemma, maar maakte weer een andere keus. De beeldredacteur sneed het beeld zodanig af dat het akelige detail was weggevallen. Dat El País-fotograaf Pablo Torres Guerrero, maker van de foto die internationaal werd verspreid door Reuters en AP, er niet gelukkig mee is, laat zich raden. ,,Alle fotojournalisten zijn het er roerend over eens: dit doe je niet,’’ zegt Hans Kouwenhoven, voorzitter van de NVF, de vakbond van fotojournalisten.
,,De wereld is geen paradijs,’’ zegt Kouwenhoven. ,,En het is aan kranten niet gegeven te knoeien met nieuwsfoto’s. Ik vind dit zeer kwalijk. Gelukkig gaan deze kranten uiteindelijk toch voor schut, want uitkomen doet het altijd wel een keer.’’
Van nieuwsfoto’s moet je afblijven, zegt ook Rob Croes, chef beeldredactie van deze krant. ,,Je mag lezers niet bedonderen. Dan zet je de geloofwaardigheid van de krant op het spel. Als een foto te schokkend is, moet je hem maar niet meenemen. Dat hebben wij vorige week ook bij deze bewuste foto besloten. Deze krant heeft wat dat betreft een terughoudend beleid. Croes’ collega Cees van Sliedregt, chef beeld van De Stentor, is het daar overigens wel mee eens. ,,Een foto vertelt de waarheid. En soms is die waarheid keihard. Ik wil me niet verschuilen achter de omstandigheden, maar door onderbezetting en de wisseling van de dag- en avondploeg is de keuze van de foto donderdagavond niet voldoende uitgediscussieerd. Dat gaan we vandaag doen.’’
Wat Stentor-hoofdredacteur Engbers betreft hoeft de discussie niet zo lang te duren. Engbers: ,,Nogmaals, ik ben blij dat we onze lezers de vreselijke details niet hebben getoond, maar we hadden het inderdaad anders moeten oplossen. Dit was dé foto, absoluut, maar hij had met gemak afgesneden kunnen worden. Net als USA Today heeft gedaan. Photoshoppen doen we niet meer. Dat is mij te Russisch. Inderdaad: dit is een principe-uitspraak.’’
Bron: Utrechts Nieuwsblad.
maandag, maart 15, 2004
Even een fotootje schieten van George "Dubya" Bush.
Stel eens voor dat je dat 4 jaar lang, elke dag moet doen, zoals de afgebeelde Eric Draper, zijn "lijffotograaf". Pffffff, hoe hou je het vol?
foto Tim Sloan
Stel eens voor dat je dat 4 jaar lang, elke dag moet doen, zoals de afgebeelde Eric Draper, zijn "lijffotograaf". Pffffff, hoe hou je het vol?

foto Tim Sloan
De rechtbank in Leeuwarden heeft het fotoverbod van zes maanden dat zij aan de Leeuwarder Courant had opgelegd, opgeheven. Dat hebben de krant en de rechtbank maandag laten weten.
De krant plaatste donderdag 26 februari een foto waarop Simon S., de ontvoerder van Lusanne van der Gun, was te zien. De foto was genomen in de rechtbank in Leeuwarden. Na een klacht van de president van de rechtbank had de krant in latere edities van die dag het hoofd van de verdachte weggeretoucheerd. Desondanks kreeg de krant een verbod opgelegd om in de rechtbank te fotograferen.
In een gezamenlijke brief in de LC maandag laten de rechtbank en de krant weten de kwestie te hebben bijgelegd. ,,De LC had met de publicatie van de omstreden foto niet de opzet de regels van de rechtbank te negeren en zal zich in de toekomst aan die regels houden.'' De rechtbank ziet daarom geen reden het fotoverbod te handhaven.
,,Het fotoverbod was vooral vervelend omdat we een goede verhouding met de rechtbank willen hebben. Die verhouding is nu hersteld'', aldus hoofdredacteur R. Mulder. Hij wil verder inhoudelijk niet reageren. Ook de rechtbank verwijst naar de brief.
Bron: ANP.
De krant plaatste donderdag 26 februari een foto waarop Simon S., de ontvoerder van Lusanne van der Gun, was te zien. De foto was genomen in de rechtbank in Leeuwarden. Na een klacht van de president van de rechtbank had de krant in latere edities van die dag het hoofd van de verdachte weggeretoucheerd. Desondanks kreeg de krant een verbod opgelegd om in de rechtbank te fotograferen.
In een gezamenlijke brief in de LC maandag laten de rechtbank en de krant weten de kwestie te hebben bijgelegd. ,,De LC had met de publicatie van de omstreden foto niet de opzet de regels van de rechtbank te negeren en zal zich in de toekomst aan die regels houden.'' De rechtbank ziet daarom geen reden het fotoverbod te handhaven.
,,Het fotoverbod was vooral vervelend omdat we een goede verhouding met de rechtbank willen hebben. Die verhouding is nu hersteld'', aldus hoofdredacteur R. Mulder. Hij wil verder inhoudelijk niet reageren. Ook de rechtbank verwijst naar de brief.
Bron: ANP.
zondag, maart 14, 2004
'No one ever takes a photograph of something they want to forget.'
Seymour Parrish ('Sy the Photo Guy') in de film One Hour Photo.
Seymour Parrish ('Sy the Photo Guy') in de film One Hour Photo.